Esittelin
tavalliseen tapaan Karaijan töitä sunnuntaina näin: ” Karaijassa kaikki on
kotimaista työtä…” ja hätkähdin miesasiakkaan vastausta; ” Niin, sitä ei tiedä,
niin paljon on huijausta” vastasin siihen ( vähän närkästyneenä) ” Ei
Karaijassa, tunnen henkilökohtaisesti jokaisen tekijän ja TIEDÄN mistä tuotteet
tulevat”. Uskon edelleen näin, vaikka tämä uusin Marimekko kohu osoittaa että
kyllä me suomalaisetkin osaamme kopioida. Jos asian haluaa nähdä
positiivisesti, niin minusta tuo suuri kohu osoittaa että meillä yleensä on
vielä arvot kohdallaan ja oikea moraali toimii näissä asioissa.
Kopioiminen on
taide- ja käsityöalalla kuitenkin kipeä kysymys, sitähän me kaikki teemme,
noukimme ideoita mistä ikinä niitä saamme. Silmät ja korvat on pidettävä auki jatkuvasti.
Koska ihminen tosiaan toimii suurelta osin tiedostamattomasti, mitä tulee
kuvien ja informaation vastaanottamiseen ja käsittelemiseen, ei ole lainkaan ihmeellistä
että myös kopioimista sattuu usein tiedostamattomasti. Siltä on vaikea
suojautua.
Itse olen sitä
mieltä että kun lapsen ( lue työn) on maailmaan saattanut, sille on annettava
oma elämä. Se jatkaa kulkuaan osana kulttuuria, jos se on tarpeeksi
kiinnostava, siihen kyllä tartutaan, tavalla ja toisella. Niin kuin elävienkin
lasten kanssa, niin myös näiden kätten töiden kanssa, on vain luotettava siihen,
että ne kestävät omat koettelemuksensa.
Noin yleensä on
turha surra kopioimista, koska se on lähde joka kuivuu hyvin nopeasti. Yhden
idean voi kopioida, mutta kopio on aina kopio, siis huonompi kuin alkuperäinen.
Jos se on parempi, se onkin jo tuotekehittelyä. Jos sinulla on lähde josta
pulppuaa kauniita ja kestäviä ideoita, voit antaa sen pulputa, kopioimisessa on
nimittäin se ikävä puoli että se tapahtuu jälkikäteen, se on aina johdettavissa
alkuperäiseen, niin kuin tässä Marimekko tapauksessakin nähtiin. Valheen jäljet
ovat lyhyet.
Kuningasideat
kannattaa tietysti ehkä patentoida, mutta noin muuten olen sitä mieltä että
käsityöläisen ja taiteilijan kannattaa keskittyä lähteensä ruokkimiseen ja oman
äänensä kuuntelemiseen. Siinä on tarpeeksi haastetta tässä kuvien ja impulsien
ilotulituksessa. Niin kuin monessa asiassa, niin tässäkin, pitkäjänteinen ja
uskottava työ palkitaan. Kun luot, luo maailma, sitä onkin vaikeampi kopioida.
Toivon että
jatkossakin voisimme luottaa suomalaiseen työhön ja luovuuteen. Olemme aina
saaneet vaikutteita ja verenperintöäkin sekä lännestä että idästä, meillä on
oma ainutlaatuinen luontomme ja historiamme, meillä on paljon, riittävästi.
ML
Täyttä asiaa. Kauniisti ja rauhallisesti kirjoitettuna. :)
VastaaPoistaKiitos, samaa mieltä asiasta. Mutta eniten ihmetyttää Marimekon suhtautuminen asiaan. Jos itse ovat käyneet oikeustaistelua toisen yhtiön kanssa oman kuvionsa kopiointisyytteiden kera, niin miksi sitten seisovat omassa tallissaan olevan kopioijan takana.
VastaaPoistaKiitos kommenteista, kopioiminen pitäisi tietenkin tunnustaa ja vahingot korvata,ehkä tämä yleinen keskustelukin auttaa asiaa.
VastaaPoistaKiitos hyvästä kirjoituksesta. Törmäsin juuri päivää ennen Marimekon kohua siihen, että omia töitäni oli kopioitu tai siis kauniisti sanottuna designeri oli inspiroitunut viime vuosikymmenellä suunnittelemistani töistä tällä vuosikymmenellä. Paha mieli tuli, mutta eräs henkilö lohdutti, että huonoja töitä ei kopioida.
VastaaPoistaNiin se valitettavasti taitaa olla, että Elviksestäkin on varmaan miljardeja kopioita liikkeellä. Alkuperäinen on silti aina alkuperäinen.
VastaaPoista