Tästä aiheesta on nyt suuren
kysynnän vuoksi pakko kirjoittaa ja pyydän jo etukäteen anteeksi, jos loukkaan
jonkun tunteita, vakuutan että vilpitön tarkoitukseni on nimenomaan välttää
sitä. Ensin esimerkki elävästä elämästäni; On vilkas kesäinen lauantai ja
galleriassa vaeltaa iloinen joukko ihmisiä. Sisään astelee vanhempi rouva jo
kumaraan taipunut mutta päättäväisin askelin. Kassalla rouva vetää esiin
oman maalauksensa kassista ja vaatii suorasukaisesti hinta- arviota,
katseesta voin päätellä että hän odottaa myös kannustavia kommentteja työnsä laadusta. Tilanne ei ole minulle uusi, mutta näin äkkinäinen hyökkäys
hämmentää, vilkaisen kassan takaa sivuille, tilanne kiinnostaa selvästi myös
muita galleriassa kävijöitä. Kun kassalle alkaa jo kerääntyä jonoa, yritän
hädissäni koota ajatuksiani, mielessäni kieppuvat van Goghin korvat ja
pohjalaisen äitini opetukset nöyryydestä ja kohteliaisuudesta vanhempia ihmisiä
kohtaan. Katson pala kurkussa maalausta, josta voisi päätellä ainakin, että
rouvan kannattaisi varata aika silmälääkärille, koska värien sekoitus kuvassa
on onnistunut kadottamaan jokaisen puhtaan sävyn. Erotan maalauksessa kuitenkin
jotain valoa ja ehkä auringonlaskun, kuinka monta auringonlaskua taidehistoria
tuntee? Kuinka monta olen niistä itsekin maalannut? Nieleskelen ja tunnen
korvien jo punehtuvan muillakin jonossa. Rouva seisoo edessäni määrätietoisesti
ja urheammin kuin itse olen ikinä tuossa vastaavassa tilanteessa 15
vuoden taideopintojen ja maisterin tutkinnon jälkeenkään tehnyt. Änkytän jotain
valosta ja teemasta, taiteen myymisen vaikeudesta...lopulta rouva päästää minut
pahasta ja tokaisee työlleen reippaasti oman hinta-arvionsa, minä nielaisen ja
huokaan helpotuksesta, kuulen oman ääneni sanovan; no se on ihan hyvä hinta.
Rouva poistuu yhtä päättäväisenä kuin saapuikin, sivuilleen vilkaisematta.
Rakkaat lukijat, maassamme on juuri
nyt suuri ikäluokka ihmisiä jäämässä osa-aika tai kokoaika eläkkeelle,
valtavasti aikaa ja energiaa vapautuu. Moni heistä myös tarttuu
siveltimeen ja toteuttaa kansakoulun aikaisen haaveensa, ryhtyy
taiteilijaksi.Sanon nyt jo tässä vaiheessa ettei varmasti jää epäselväksi, se
on pelkästään positiivinen ja hieno asia, taide on upea ja vapauttava
harrastus, go for it everybody! Syy miksi sitten kirjoitan tätä on, että
ylläpidän taidegalleriaa ja joudun valitettavasti antamaan jo lähes päivittäin
rukkasia ihmisille jotka tulevat esittelemään töitään suurin odotuksin. He
tiedustelevat mahdollisuuksiaan myydä tai esitellä taidettaan, ei siitä tarvitse
rahaakaan välttämättä tulla...
Suomi on pieni maa ja sen
taidemarkkinat vielä pienemmät, silti jokaiselle sivistysvaltiolle on tärkeää
että sillä on omaa kulttuuria ja taidetta, jota tekevät
alansa AMMATTILAISET. He kilpailevat työllään myös kansainvälisesti ja
kehittävät omaa alaansa eteenpäin. Koska taide sinänsä on hyvin kiistanalainen
aihe ja sen rajat usein veteen piirrettyjä viivoja, yritän nyt antaa
jonkinlaisen määritelmän siitä mitä minun näkemykseni mukaan on
ammattitaiteilija;
1. Harrastaja maalaa usein itsestään
käsin, purkaakseen, voimaantuakseen, voidakseen hyvin. Ammattilainen maalaa
työstään käsin, luodakseen jotain, jonka tuntee tehtäväkseen, osallistuakseen
yhtenä silmukkana taidehistorian pitkään ketjuun, kehittääkseen työtään eteenpäin.
2.Ammattitaiteilija tietää mitä
aikaisemmat sukupolvet ennen häntä ovat tehneet, tuntee taidehistorian ainakin
sen suurimmilta osin. Ammatissaan toimiva ihminen seuraa myös kehitystä
ympärillään.
3. Täysin riippumatta siitä, mitä
tietä taiteilija on pätevyytensä hankkinut, hän on sen hankkinut ja tuntee myös
kuvan sisällön luomisen lainalaisuuksia sekä tekniikan mahdollisuudet.
4. Edellisen jatkoksi ammattilainen
on jo löytänyt jonkun punaisen langan tai kivisen polun, jota kulkea, jonkun teeman
jota tutkia, jonkun itsensä, jolla erottuu muiden tekemästä työstä.
5. Ammattitaiteilija tuntee vastuuta
omasta osastaan yhteiskunnallisessa keskustelussa, alansa kehityksestä ja
kansallisestakin kilpailukyvystä, ideoidensa originaalisuudesta.
Ammattitaiteilijat jotka ovat
rohkeasti alalle kouluttautuneet ( ehkä opintolainojen avulla niinkuin itsekin)
tarvitsevat gallerioita yhtä kiinteästi kuin kirjailijat kustantamoja tai kokit
ravintoloita. En tiedä kuinka paljon sairaaloihin kolkuttelevat harrastelija
lääkärit tai verovirastoon harrastelija virkailijat, mutta taidealalle on
kovasti tulijoita. Ymmärrän kyllä sen hyvin, omasta sisimmästä syntyvä luomus
on hurmioittava kokemus, sen haluaa mielellään jakaa muillekin. Tässä kohtaa
pyytäisin nyt kuitenkin nöyrästi malttia ja hienotunteisuutta harrastelijalta.
Kierrä ensin näyttelyjä, tutustu ammattilaisten työhön ja tarjontaan. Osallistu
harrastuspiirien näyttelyihin ja järjestä vaikka kotona oma näyttely
tutuille.Ammatikseen töitä tekevän on pystyttävä elämään työllään, maksamaan
veronsa ja kulunsa, hinnoittelusta ja alan arvostuksesta tulee todella vaikeaa
jos markkinoille rynnistää suuri joukko harrastelijoita jotka hinnoittelevat
työnsä sen perusteella että saavat niistä lähinnä tekemisen ilon. Koko alan
kehitys ja uskottavuus kärsii. Suomi ei elätä kovin montaa ammattitaiteilijaa,
mutta työnä se on yhtä vaativaa kuin työ yleensäkin, se on myös jatkuvaa
tasapainoilua toimeentulon, kutsumuksen ja intohimon kanssa. Sen sisäisen äänen
kuunteleminen josta hienoimmat oivallukset ja rakastetuimmat kansallisaarteet
syntyvät, käy tässä sirpaleisessa maailmassa myös aina vaan vaikeammaksi.
Kunnioitetaan siis toisiamme ja vaalitaan vuosisataisia perinteitä sekä uutta
luovia mahdollisuuksia. Taide kuuluu kaikille, kaikkea ei silti tarvitse tehdä
myytäväksi.
Karaijassa esittelen
mahdollisuuksien mukaan joskus myös harrastelijoiden työtä ja toivotan
kaikki lämpimästi tervetulleiksi yleisöksi!
ML
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti